top of page
Barn som løper utendørs

Oversikt over alle aktiviteter

KJEGLEVELT

Trafikk-kjegle

1.-7. trinn 

Utstyr: Kjegler (ca. Samme antall som elever)

 

Alle kjeglene plasseres utover gulvet, halvparten stående og resten liggende nede. 

Klassen deles så inn i to lag. Det ene laget skal jobbe for at alle kjeglene står oppreist, samtidig som motstanderlaget skal prøve å få alle kjeglene til å velte. Det er ikke lov å sparke ned kjeglene. 

 

Varier hvordan elevene skal bevege seg rundt: Gå, jogge*, hoppe, krabbe, hinke, knestående, etc.

Lærer setter på en timer, ca. 1,5-2 minutter. Når tiden har gått teller man antall kjegler som står og kjegler som er veltet. Bytt lagets oppgave: Oppreiste kjegler/velte

 

Tilpasninger: Har man nærmere 30 elever kan man dele klassen inn i 3-4 lag. De lagene som ikke spiller har pause, og læreren kan arrangere 1 minutts-kamper

JAKTEN PÅ KJEGLENE

Skjermbilde 2025-03-27 kl. 18.45.30.png

5.-7. trinn

Utstyr: 4-5 kjegler i hvert hjørne. 2 stk. softballer/skumballer. Vester til alle lag. 

 

Elevene deles inn i lag som læreren har planlagt på forhånd. I denne timen er det to lag som spiller mot hverandre, og som starter i hvert sitt hjørne.

 

Elevene skal øve på å angripe og å forsvare seg samtidig, som et lag. Målet er å samle inn flest mulig kjegler i sitt eget hjørne. Erobringen av kjegler skjer ved å kaste en ball på motstanderens kjegler slik at de velter. Når man treffer en kjegle, mister man ballen til motstanderlaget sitt hjørne. Den veltede kjeglen tas så med tilbake til eget hjørne. Begynn leken med to baller på banen. 

 

  • Lagene må både angripe og forsvare seg samtidig. En regler som kan være nødvendig å legge inn er at det ikke er lov til å være i kontakt med en motspiller. Da unngår man at et lag tar ballen ut av hendene på motstanderlaget eller starter med «bryting». Hvis ballen mistes i gulvet er det derimot den som fanger den først som starter.

 

*Denne timen kan ikke lagene vinne tilbake kjeglene sine, men i uke 2 kan laget som mister en kjegle få den tilbake ved å treffe den spilleren som bærer kjeglen med en ball på vei «hjem» til sitt hjørne. 

 

Tilpasninger 

Regler ved kast og spill av ball: Legg inn maks antall skritt med ball før man må kaste til medspiller. Eksempel maks 3 skritt med ball. 

Dersom det ofte er de samme som hele tiden har ball, kan man legge til at alle på laget må være innom ball for å kunne treffe en kjegle. 

Avgrensning på hvor nærme man kan gå for å kaste på kjeglene. Eksempel sette en benk foran. 

FOLLOW THE LEADER

Rulleskøytekurs

1.-7. trinn

Utstyr: Musikk: Follow the leader – The Hitters

 

Elevene deles inn i de samme lagene som i uke 2, dersom lærer ikke har gjort endringer.

Elevene står på rekke ette hverandre i sitt lag. Personer som er først, skal når sangen starter gjøre en valgfri øvelse. Resten av laget skal så herme.

20-30 sekunder ut i sangen stopper læreren musikken og sier «neste». Da går den som er først bakers i rekka. 

Dersom det er noen elever som ikke kommer på øvelser å gjøre kan man få hjelp av laget sitt. 
Det kan også være en fordel å gå igjennom noen øvelser i forklaringen av leken for å gi noen forslag. 

 

Eksempler: hinke, jogge på tå, hoppe, sparke bak, høye kneløft, sidehopp, ta i gulvet, legge seg på ryggen/magen, snurre, 

KJEGLESTAFETT

 

Utstyr: 5 kjegler og en skumball til hvert lag

Alle lagene står på rekke på den ene siden av hallen, med fire kjegler og en ball ved hvert lag. På andre siden av hallen står det 1 kjegle. Første i rekken på sitt lag løper over til andre siden og prøver å kaste skumballen på kjeglene slik at den faller. Elevene har kun et forsøk på kastet, så treffer man tar man så med kjeglen tilbake til laget.

Neste i rekken tar så med en ny kjegle og setter opp denne før man begynner å kaste. Bommer man, løper man tilbake til laget og bytter med neste i rekken som så løper opp for å prøve å treffe kjeglen som allerede står der. 

Ta kontakt

For å kunne gjøre Kroppsøvingsplanleggeren enda bedre, setter vi stor pris på dine tilbakemeldinger.

Har du forslag, kommentarer eller idéer som kan bidra til å forbedre nettsiden eller ressursene våre?

 

Har du undervisningsopplegg som du vil dele med andre som underviser i kroppsøving?

Send det inn til kroppsøvingsplanleggeren.

Takknemlige for alle innspill, slik at plattformen kan gjøres mer nyttig og brukervennlig for deg.

Tusen takk!

Ressursen er utviklet av Jennie Olsen Østby, som et masterprosjekt ved Universitetet i Sørøst-Norge 

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page