
Hva er kroppsøvingsplanleggeren?
Kroppsøvingsplanleggeren er en nettressurs som hjelper lærere med å planlegge målrettet og meningsfull undervisning i tråd med læreplanen. Her finner du periodebasert undervisningsopplegg knyttet til de tverrfaglige temaene i overordnet del, i tillegg til nyttige verktøy for en skape en helhetlig kroppsøvingsundervisning.
Nettsiden er fortsatt under utvikling og vil være å anse som et utkast frem til 2. juni.Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger knyttet til brukervennlighet, struktur og det visuelle uttrykket. Klikk her for å gi din vurdering
Undervisningsopplegg knyttet til de tverrfaglige temaene i læreplanverket:
Demokrati og medborgerskap
Ressursen tilbyr foreløpig en undervisningspakke knyttet til dette temaet. Pakken heter "Jakten på kjeglene" og er for 5.-7. trinn. Pakken består av en bruksanvisning, læringsmål, kompetansemål, periodeplan, øktplaner, papirer til elevene og evaluering/vurderingsskjemaer.
Folkehelse og livsmestring: Under utvikling
Bærekraftig utvikling - Under utvikling
Aktivitetsbank
Her finner du oversikt over alle aktivitetene, enkeltvis, som finnes i undervisningspakkene. Foreløpig er ikke det ikke andre aktiviteter enn de som finnes i ferdige undervisningspakkene.
Planleggingsverktøy
Her finner du oversikt over diverse utskrifter og maler.
Utforsk våre ressurser og gjør kroppsøvingsundervisningen enda mer engasjerende og relevant for elevene!
Om meg

Mitt navn er Jennie Olsen Østby. Denne ressursen er utviklet som et masterprosjekt ved Universitetet i Sørøst-Norge, en entreprenøriell masteroppgave der jeg som student skal utarbeide et produkt forankret i masterfaget jeg har valgt, og gjeldende læreplan.
Mitt masterfag er profesjonsrettet pedagogikk, med kroppsøving.
Problemstillingen til min masteroppgave er:
«Hvordan kan en nettressurs fungere som en didaktisk ressurs for kroppsøvingslærere som skal jobbe med de tverrfaglige temaene i kroppsøvingsundervisningen?».
Jeg har valgt dette temaet for masteroppgaven min fordi jeg er opptatt av kroppsøvingsfagets plass i skolen, og hvordan vi kan styrke lærernes kompetanse og undervisningspraksis i skolen.
Personlig bakgrunn:
Jeg har alltid vært en aktiv jente, og som ung prøvde jeg meg på en rekke forskjellige idretter. Til slutt ble det fotballen som gjaldt, og den har jeg fortsatt med også til voksen alder. I 8. klasse startet jeg med turn på breddeparti, noe sent, men jeg ble raskt engasjert som turntrener for barn. Siden den gang har jeg hatt trenerrollen, og det har vært en viktig del av livet mitt.
I dag driver jeg med Functional Fitness og er coach for både ungdom og voksne, i tillegg til trener for et turnparti for voksne. Jeg jobber også med Navy Race OCR, som er et militær-inspirert hinderløp for hele familien. Der jeg er prosjektleder for KIDS-løpene (barneløpene) og arrangementet Hopp mot Kreft.
Jennie Olsen Østby
Ressursutvikler